Klub Miłośników Aktywności - ćwiczymy, bawimy, wyzwalamy pozytywną energię i śmiejemy się razem. Nieważny wiek, ani płeć - liczy się przecież dobra zabawa!

Aniu, zanim zaczniemy rozmawiać o kaloriach, racjonalnym odżywianiu, chorobach cywilizacyjnych przedstaw się proszę i powiedz coś o sobie.
Dr Anna Niedzielska – Sadowska zwyciężczyni ogólnopolskiego plebiscytu w kategorii Dietetyk Roku 2017, osobowość roku 2016/2017. Dietetyk kliniczny, specjalista żywienia diagnostyki pokarmowej i medycyny funkcjonalnej. Prywatnie żona i mama, rodzice: mama lek. stomatolog, tata: lek. radiolog. Od roku 2011 praktykuję w Żarach przy ul Kujawskiej 2, wcześniej w Klinice Zaburzeń Metabolicznych
w Poznaniu.
Wspomniałaś o medycynie funkcjonalnej, co to takiego?
Medycyna funkcjonalna to nowoczesne podejście wpisujące się w nurt science based medicine.Opieramy się na aktualnych badaniach naukowych, sięgamy po wyciągi z ziół, naturalne minerały i witaminy by na stałe poprawić stan zdrowia. Dietoterapia – czyli terapia dietą – jest efektywnym wsparciem dla konwencjonalnych terapii w walce z chorobami przewlekłymi i cywilizacyjnymi. Celem jest przede wszystkim znalezienie przyczyny stanu chorobowego i przywrócenie równowagi.
Podczas pracy spotykasz się z rozmaitymi problemami żywieniowymi, na co należy zwrócić szczególną uwagę?
Pacjentom z którymi się spotykam w codziennej praktyce, staram się przekazywać wiedzę na temat profilaktyki chorób cywilizacyjnych. To zagadnienie uważam za najważniejszą ideę mojej pracy, ponieważ nie tylko leki ale odżywianie, środowisko w którym żyjemy i pracujemy, wreszcie higiena psychiczna oraz wysiłek fizyczny, a przede wszystkim żywność jaką codziennie spożywamy, ma znaczenie dla każdego z nas. Ciało ludzkie tworzy i utrzymuje w zdrowiu komórki, tkanki, narządy i gruczoły przy pomocy różnorodnych składników odżywczych. Organizm nie jest w stanie spełniać żadnej ze swoich funkcji - metabolicznej, hormonalnej, psychicznej, fizycznej czy chemicznej bez odpowiednich substancji odżywczych. Potrzebujemy około 45 niezbędnych składników odżywczych w tym tlenu i wody w ilości ok. 2 litrów dziennie. Niestety powyższych składników często do organizmu nie dostarczamy.
Dlaczego nie dostarczamy ich z żywnością?
- Jemy żywność oczyszczoną i rafinowaną: biała mąka, rafinowane oleje, utwardzone tłuszcze roślinne np. margaryna, biały ryż. Poprawiamy smak kosztem składników odżywczych.
- Nawożenie mineralne i środki ochrony roślin blokują szereg składników odżywczych.
- Mięso zwierząt hodowlanych przesycone jest hormonami i antybiotykami.
- Procesy oczyszczania powodują brak błonnika.
- Uboga i nieurozmaicona dieta nawet przy obfitym jedzeniu prowadzi do niedożywienia.
- Stosowanie niezdrowych jednostronnych „diet” suplementów lub specyfików, które wywołują szereg skutków ubocznych, powodują nadwrażliwość i w efekcie działają toksycznie na układ pokarmowy oraz powodują uzależnienie, zwłaszcza przy długotrwałym stosowaniu.
Nawet przy prawidłowej diecie są czynniki wpływające na zwiększenie zapotrzebowania na witaminy i minerały i jest to np.: palenie tytoniu, nadmierne picie kawy, herbaty i alkoholu, zażywanie lekarstw, choroby, stresująca praca i nadmierna nerwowość życia, wiek powyżej 65 lat (gorsza o 40% przyswajalność), średni lub intensywny wysiłek fizyczny, wiek niemowlęta, młodzież i kobiety ciężarne oraz karmiące, zanieczyszczenie środowiska, jedzenie w barach i fast foodach, transport, przechowywanie oraz mycie i gotowanie żywności. Przy zmianie odżywiania można przedłużyć średnio
życie o 10 lat, żywność to paliwo dla ciała i duszy.
Na pewno jako specjalistka w swojej dziedzinie, bardzo często spotykasz się z problemem otyłości i nadwagi. Powiedz jakie błędy żywieniowe najczęściej popełniamy i jak można walczyć z otyłością  oraz jak jej zapobiegać.
Liczba osób otyłych rośnie w zaskakująco szybkim tempie. Na otyłość cierpi już co czwarty Polak. Problem zaczyna dotyczyć coraz młodszych ludzi. Jest to przede wszystkim skutek siedzącego trybu życia i złych nawyków żywieniowych. Z chorobą należy walczyć, w przeciwnym razie może doprowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych wywołując inne, ciężkie schorzenia, które prowadzą do inwalidztwa, a nawet śmierci. Do najważniejszych błędów żywieniowych popełnianych na co dzień, niekorzystnie wpływających na nasz organizm, należą: jedzenie zbyt dużych ilości pokarmów, tłustych i kalorycznych, nadmierne spożycie cukru i soli (jak również produktów bogatych w te składniki), nadmierne spożycie żywności modyfikowanej, dodatów smakowych, produktów bogatych w dodatki smakowe i konserwanty (vegety, kostki rosołowe, gotowe produkty żywnościowe) niedostateczne spożycie warzyw, owoców i pełnoziarnistych produktów zbożowych, nieregularne spożywanie posiłków oraz jedzenie w pośpiechu. Warto o tym problemie także pamiętać już na poziomie życia rodzinnego i wdrażać zasady, które powinno się stosować nie tylko w trakcie leczenia nadwagi czy otyłości, ale również w przypadku, gdy musimy zadbać o utrzymanie należnej wagi. Schudnąć można skutecznie, trwale i zdrowo bez używania „wspomagaczy” stosując zbilansowany i urozmaicony jadłospis. Zrób coś dla siebie – zacznij odżywiać się mądrze! Najważniejszą zmianą jaką musimy utrwalić to zmiana nawyków żywienia i stylu życia.
A co z racjonalnym żywieniem i jakie jest dzienne zapotrzebowanie energetyczne dla każdego z nas?
Żywienie racjonalne powinno uwzględniać indywidualne potrzeby człowieka. Ponadto spożywane przez nas posiłki powinny być przez nas lubiane i smaczne. Jedzenie jest dla nas źródłem radości i stosowanie się do zasad diety nie powinno nam jej odbierać. Wśród głównych zasad racjonalnego - optymalnego żywienia wymienia się: urozmaicenie i regularność spożywania posiłków, umiar oraz dbałość o prawidłowe przygotowanie potraw. Przede wszystkim urozmaicenie jest ważne, ponieważ nie ma idealnego pokarmu zaspokajającego w pełni potrzeby pokarmowe człowieka. Każdy produkt spożywczy charakteryzuje się odmiennym składem chemicznym, a więc i różną wartością odżywczą. Racjonalnemu odżywianiu sprzyja nie tylko różnorodność w doborze produktów spożywczych, ważne jest również urozmaicenie posiłków pod względem barwy, smaku i zapachu, konsystencji oraz stosowanych technik kulinarnych.Ważny umiar! Ilość spożywanych pokarmów powinna być dostosowana do naszych potrzeb. Umiar w jedzeniu, unikanie przejadania się jest sprawdzonym sposobem pozwalającym zapobiec niestrawności oraz rozwojowi nadwagi, otyłości chorób dietozależnych oraz nietolerancji pokarmowych. Stąd też najprostszym miernikiem tego, że jemy odpowiednią ilość pokarmów jest utrzymanie prawidłowej, stałej masy ciała. Trzeba pamiętać również o tym, że regularne spożywanie posiłków sprzyja prawidłowemu trawieniu i pozwala organizmowi w pełni wykorzystać dostarczone wraz z pokarmem składniki odżywcze. I wreszcie aktywność fizyczna - musimy pamiętać, że ruch zastąpi każde lekarstwo ale żadne lekarstwo nie zastąpi ruchu! I tak samo każdy człowiek ma indywidualne zapotrzebowanie energetyczne, które zależy od wielu czynników, jeden dorosły człowiek potrzebuje 1200 kcal, a  inny nawet 4000, jest to sprawa indywidualna i dlatego kaloryczność posiłków trzeba dopasować indywidualnie.
Czy w ramach zdrowego trybu życia, poleciłabyś klub Aero-Dance Fitness Żary?
W ramach zdrowego trybu życia polecam zajęcia w Klubie Miłośników Aktywności Aero –Dance Fitness w Żarach. Profesjonalne ćwiczenia, cudowna prowadząca – Iwonka, wesoła, serdeczna atmosfera i przyjaźni ludzie.
Dziękuję za rozmowę.
Dziękuję i pozdrawiam serdecznie.

rozmawiała Ewelina Nawrot

dr Anna Niedzielska-Sadowska poleca:

Masz ochotę na lekki obiad? Polecam warzywa z piekarnika 😊 Składniki: podgotowane wcześniej ziemniaki (około 10 minut), 2 papryki, 2 pomidory, 1 cukinia, 1 główka czosnku sól, pieprz oliwa rozmaryn, tymianek. Wykonanie:  ziemniaki wyszorować i podgotować w łupinach około 10 minut,papryki umyć, usunąć gniazda nasienne i pokroić w 2-3 cm paski, pomidory pokroić w ćwiartki, cukinie pokroić w grube słupki, czosnek przekroić w poprzek na pół , ugotowane ziemniaki ułożyć w naczyniu żaroodpornym, dołożyć przygotowane warzywa, skropić całość oliwą lub olejem, solą, pieprzem, dołożyć zioła, piec w piekarniku nagrzanym do 200°C około 30-40 minut, aż się ładnie zrumienią. Smacznego!